Belichting
Licht Vastleggen
De fotograaf Legt Vast
Fotografie is niets anders dan het vastleggen van licht. De verlichting is dan ook van essentieel belang. De kleur, de richting, het contrast, het karakter en de lichtsterkte zijn stuk voor stuk bepalend voor het succes van de foto. Als fotograaf bepaal jij waar het licht vandaan komt en hoe het wordt vastgelegd.
Logboek
Probeer ook zo goed mogelijk vast te leggen hoe de foto is genomen. De EXIF gegevens, als onderdeel van het digitale foto bestand, is een vastlegging van de camera instellingen. In je logboek leg je vast wat de opstelling was en welk soort belichting is gebruikt. In het logboek wordt ook de intensiteit en de kleur van de reflectieschermen vastgelegd.
Natuurlijk kun je een schets maken van de opstelling maar in het digitale tijdperk is het logboek vanzelfsprekend ook een digitaal bestand. Het snelste kan een foto worden gemaakt van de opstelling en hierin met een fotobewerkingsprogramma de notities worden gemaakt over het soort van de lichtbron en waarop deze gericht was.
Luxe
Met een analoge camera moest een keuze worden gemaakt voor het filmtype. Ging men voor een minder lichtgevoelige film met een ISO waarde van 50 (of zelfs 25) of voor een meer licht gevoelige film met een ISO waarde van 1600.
De keuze was belangrijk, een minder lichtgevoelige film had een fijne korrel (vergelijk met nu = veel pixels) en de mogelijkheid om zeer contrastrijke beelden vast te leggen. Een meer lichtgevoelige film heeft een grotere korrel (dus minder pixels) en was tevens slechter in staat om contrasten vast te leggen.
Eigenlijk is met de hedendaagse digitale camera's niet anders. Als de ISO waarde omhoog gaat ontstaat er ruis. Door deze ruis is het moeilijk om geheel zwarte (en geheel witte) vlakken vast te leggen. De processing die de ruis vermindert heeft ook als resultaat dat de scherpte van de foto vermindert (dus minder pixels).
Dit geeft aan hoe belangrijk de ISO instelling van uw digitale camera is. Er moet met beleid voor een instelling worden gekozen. Er moet een keuze worden gemaakt!
Grenzen Opzoeken
Nog steeds is het niet mogelijk om de brede toonschaal die het menselijk oog kan registreren vast te leggen met de camera. De extreem donkere en extreem lichte partijen van een scene kunnen niet tegelijk worden vastgelegd met behoud van detail. Er zijn technieken beschikbaar om toch voldoende detail vast te leggen in de donkere en lichte passages. Hierbij worden opnames achteraf samengevoegd die met een verschillende belichting zijn opgenomen.
Er Is Slechts 1 Juiste Belichting?
Nonsens natuurlijk. De fotograaf kan juist kiezen voor een onderbelichting om een sfeer uit te drukken of om alleen contouren vast te leggen.
Maar zo kan er natuurlijk ook voor worden gekozen om een achtergrond volledig te overbelichten. Denk bijvoorbeeld aan een foto die met tegenlicht is genomen. Er is bijna geen andere mogelijkheid om de achtergrond te overbelichten om voldoende contrast in het object zelf te krijgen.
|